Μεγάλη προσοχή: Νέα κόλπα απάτης

Μεγάλη προσοχή: Νέα κόλπα απάτης

απατες
66 / 100

Νέα κόλπα απάτης: Νέους τρόπους, με τους οποίους κάνουν πιο πειστικό τον τρόπο δράσης τους -με σκοπό να «τσιμπήσει το δόλωμα»- εφευρίσκουν κάθε τόσο οι επιτήδειοι του διαδικτύου, με αποτέλεσμα, ανυποψίαστοι πολίτες να πέφτουν θύματα απάτης, χάνοντας άλλοτε μικροποσά και σε άλλες περιπτώσεις ποσά χιλιάδων ευρώ.

Τελευταία, οι ομάδες που δραστηριοποιούνται στο έγκλημα των ηλεκτρονικών απατών στην Ελλάδα, εκμεταλλεύονται την εμπιστοσύνη των πολιτών προς την πλατφόρμα gov.gr.

Συγκεκριμένα, πολίτες -κυρίως φορολογούμενοι- λαμβάνουν παραπλανητικά μηνύματα στο κινητό τους ή στον λογαριασμό που διατηρούν στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, μέσω των οποίων ενημερώνονται για… επιστροφή φόρου.

«Η Ελληνική Εφορία υπολόγισε τη φορολογική σας δήλωση, δικαιούστε επιστροφή φόρου ύψους 634,13 ευρώ. Προσπαθήσαμε να μεταφέρουμε το ποσό στον λογαριασμό σας. Δυστυχώς δεν μπορέσαμε να επιβεβαιώσουμε τον τρέχοντα αριθμό λογαριασμού σας. Συνδεθείτε στην πύλη. Επιλέξτε την τράπεζά σας», είναι το μήνυμα που λαμβάνουν τα θύματα.

Το μήνυμα προέρχεται δήθεν από το gov.gr. Για την ακρίβεια, από απομίμηση της πλατφόρμας, χωρίς, ωστόσο, αυτό να είναι εύκολα διακριτό από τον παραλήπτη, με αποτέλεσμα, τις περισσότερες των περιπτώσεων να ακολουθήσει τις οδηγίες της… πλατφόρμας.

Το μήνυμα, περιλαμβάνει πολλαπλούς κρυφούς συνδέσμους «ψαρέματος». Ο πολίτης καλείται να επιλέξει την τράπεζα με την οποία συνεργάζεται και στη συνέχεια ο χρήστης ανακατευθύνεται σε μία ψεύτικη σελίδα, με θέμα το συγκεκριμένο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα.

Έτσι, όταν αρχίζει να πληκτρολογεί τους κωδικούς του, για να μπει στον λογαριασμό της τράπεζας, ένας keylogger, καταγράφει όλα τα πλήκτρα που χρησιμοποιούνται και προωθεί τους κωδικούς στον διακομιστή του απατεώνα.

Πρόκειται ουσιαστικά για σελίδες οι οποίες λειτουργούν ως καθρέφτης, με σκοπό να αποκτήσουν πρόσβαση στους κωδικούς τραπεζικών λογαριασμών, ώστε να αποσπάσουν χρηματικά ποσά, με τους ειδικούς του χώρου της κυβερνοασφάλειας, να υποστηρίζουν ότι αυτή η διαδικασία έχει μεγαλύτερα ποσοστά επιτυχίας.

Νέα κόλπα απάτης: Η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος δέχτηκε δεκάδες καταγγελίες από πολίτες που ανέφεραν πως δέχτηκαν στα κινητά τους τηλέφωνα κλήσεις από άγνωστο αριθμό στις οποίες ακουγόταν ένα ηχογραφημένο μήνυμα να τους ενημερώνει πως εμπλέκονται σε σοβαρά αδικήματα.

Τεράστιες διαστάσεις έχουν λάβει τα τελευταία χρόνια τα φαινόμενα τηλεφωνικής απάτης, με αποτέλεσμα πολίτες να πέφτουν θύματα κακοποιών και να βλέπουν τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς να αδειάζουν.

Την Πέμπτη (15/9), η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος δέχτηκε δεκάδες καταγγελίες από πολίτες που ανέφεραν πως δέχτηκαν στα κινητά τους τηλέφωνα κλήσεις από άγνωστο αριθμό στις οποίες ακουγόταν ένα ηχογραφημένο μήνυμα στην αγγλική γλώσσα να τους ενημερώνει πως εμπλέκονται σε σοβαρά αδικήματα, όπως υποθέσεις ναρκωτικών και trafficking.

Στο τέλος η άγνωστη φωνή τους καλούσε να πατήσουν τον αριθμό «1» προκειμένου να ενημερωθούν εκτενέστερα για τα εν λόγω αδικήματα και την εμπλοκή τους.

Πώς δρα το κύκλωμα

Στελέχη της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, μιλώντας στο kathimerini.gr, εξήγησαν πως δεν είναι η πρώτη φορά που έρχονται αντιμέτωποι με τέτοιου είδους τηλεφωνικές απάτες. Όπως σημείωσαν συγκεκριμένα, πρόκειται για απάτη που κατά καιρούς τίθεται σε εφαρμογή για κάποιο χρονικό διάστημα και στη συνέχεια σταματά… μέχρι την επανεμφάνισή της.

«Δεχθήκαμε αρκετές καταγγελίες που σχετίζονται με την ιστορία αυτή. Ευτυχώς πλέον οι πολίτες είναι ενημερωμένοι και δύσκολα πέφτουν στην παγίδα. Και πέρσι είχαμε αντιμετωπίσει μία παρόμοια απάτη, πιθανόν από το ίδιο κύκλωμα, που και πάλι αφορούσε σε σοβαρά αδικήματα στα οποία υποτίθεται πως εμπλεκόταν ο πολίτης που σήκωνε το τηλέφωνο. Πάντως σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να κάνουμε αυτό που μας λέει το μήνυμα. Δηλαδή να πατήσουμε τον αριθμό 1. Και αυτό γιατί στη συνέχεια γίνεται προσπάθεια απόσπασης προσωπικών στοιχείων. Είναι πιθανό μετά το μήνυμα να ακούσουμε ένα φυσικό πρόσωπο το οποίο να προσπαθήσει να μας χειραγωγήσει και να μας ζητήσει να πληρώσουμε ένα ποσό στον τάδε λογαριασμό λόγω του αδικήματος που υποτίθεται πως έχουμε διαπράξει. Θέλει πολύ προσοχή».

«Πρόκειται για παγκόσμιο φαινόμενο. Οι απάτες αυτές γίνονται μέσω ειδικών πλατφορμών και σέρβερ τρίτων χωρών με αποτέλεσμα να είναι ιδιαίτερα δύσκολος ο εντοπισμός τους. Χρησιμοποιούν τηλέφωνα ανάλογα με τη χώρα-στόχο τα οποία όμως ουσιαστικά δεν αντιστοιχούν πουθενά ή αντιστοιχούν σε πολίτες που δεν έχουν καμία σχέση με τους απατεώνες» τόνισαν οι ίδιες πηγές ενημέρωσης.

Ανάμεσα στα θύματα συγκαταλέγονται και αρκετοί δημοσιογράφοι που έσπευσαν να δημοσιοποιήσουν το περιστατικό στα social media. Ένας από τους δημοσιογράφους-θύματα, ο κ. Νίκος Σβέρκος, έγραψε στο Twitter σχετικά: «Λαμβάνω κλήση από αυτόν τον αριθμό. Ακούω ηχογραφημένο μήνυμα στα αγγλικά. Σχετίζομαι, λέει, με υπόθεση ναρκωτικών και τράφικινγκ. Μου ζητά να πατήσω το 1 για να ενημερωθώ. Προφανώς το κλείνω».

Για την υπόθεση εξέδωσε σχετική ανακοίνωση η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος στην οποία αναφέρει:

Το τελευταίο χρονικό διάστημα στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος καταγγέλλονται περιπτώσεις προσπαθειών εξαπάτησης πολιτών μέσω τηλεφωνικών κλήσεων με σκοπό να τους αποσπάσουν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα, οικονομικά στοιχεία ή και κωδικούς ασφαλείας.

Οι τηλεφωνικές κλήσεις πραγματοποιούνται από σταθερά ή κινητά τηλέφωνα με χρήση ηχογραφημένου μηνύματος στην αγγλική ή την ελληνική γλώσσα. Οι δράστες στις κλήσεις αυτές, προσποιούμενοι αστυνομικές Αρχές, προτρέπουν τους πολίτες να ακολουθήσουν συγκεκριμένα βήματα προκειμένου να ενημερωθούν για ποινικές εκκρεμότητες που δήθεν εκκρεμούν σε βάρος τους.

Κατόπιν των ανωτέρω η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος συνιστά στους πολίτες:

  • να είναι προσεκτικοί με τέτοιου είδους τηλεφωνικές κλήσεις,
  • να κρατούν τον αριθμό τηλεφώνου από τον οποίο τους έχουν καλέσει,
  • να μην καλούν πίσω έναν αριθμό που τους γνωστοποιήθηκε μέσω φωνητικού μηνύματος,
  • να είναι επιφυλακτικοί – να μην συζητάνε με οποιονδήποτε τους καλεί και ζητάει ευαίσθητες πληροφορίες,
  • να μην αποκαλύπτουν τους κωδικούς της ηλεκτρονικής τραπεζικής, τα στοιχεία της κάρτας τους ή άλλα ευαίσθητα στοιχεία µέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή τηλεφώνου.
  • να μην δίνουν, σε καμία περίπτωση, τον κωδικό “PIN” της πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας ή τον κωδικό πρόσβασης του τραπεζικού τους λογαριασμού μέσω e-banking.

ΠΗΓΗ

ΠΗΓΗ

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 650px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}